zaterdag 20 maart 2010

Bijbelkring



morgen bijbelgesprekskring
dat klinkt vast heel supersaai voor velen
maar deze is toch net even iets anders
geen hokjesgeest
wel allemaal uit de hervormde of gereformeerde hoek
sommigen zo opgevoed
anderen later bij de toko gekomen

de standpunten lopen dus ook nogal uiteen
maar wèl allemaal kinderen van God
dat weten we zeker
daarover geen verschillen van mening

en daarom soms ook opperste verwondering over de standpunten van de ander
met alle respect.. dat wel
afgelopen weekend een weekendje zuid-limburg
en ook daar een gesprek.. we gingen om half vier naar bed :-)
en het was niet eens het kringgroepje.. dus ook dáár andere meningen


morgenavond dus kring
we gaan het over dopen hebben
bij ons is de kinderdoop gebruikelijk
maar is dat nou je-van-het?
je bent een kind van God.. dat wel.. maar als je opvoeding daarna niets meer met God van doen heeft?
je weet, leert, hoort niets meer over Hem?
heeft die doop dan zin?

en als je niet gedoopt bent.. maar wèl van en over Hem hoort..
van Hem houdt
Hem liefhebt
mag je er dan toch maar niet bij horen?
omdat je niet gedoopt bent?

ik heb al mijn kinderen laten dopen
eentje kon niet
die was al overleden voor ze geboren werd
mag die er niet bijhoren?

onzin

ik ben niet specifiek voor de kinderdoop
ik denk niet dat dat garanties geeft
ik ben er niet tegen
ieder moet doen wat hij/zij wil
zeker in de gemeente waar je bewust (!) bij wilt horen
en als je bewust en overtuigd ja kunt zeggen op de doopvragen
erover nagedacht hebt

maar

je kind laten dopen omdat dat nou eenmaal van je verwacht wordt
of vanwege "baat het niet dan schaadt het ook niet"
daar ben ik wel op tegen

ook uit oogpunt van het kind zelf
die vraagt er niet om
die weet van niks
"je kunt altijd terugvallen op je doop.. op de band die je hebt met God"
ja en?
je kunt je ook altijd nog bekeren
en als je dan niet de kans hebt om gedoopt te worden
maar je houdt met je hele hart van God?
heb je dan pech?

ook ik ben als kind gedoopt
kwam vervolgens pas op mijn negentiende voor het eerst weer in een kerk
toen ik zelf 'clubwerk' ging doen, ontdekte ik dat dat knutselclubje waar ik heen ging als meiske van een jaar of negen, tien, eigenlijk een kerkelijk clubje was
wist ik veel
ik ging voor de knutsel
en dat bijbelverhaal vantevoren.. okee.. dat hoorde er nou eenmaal bij
geen idee wat een kerkelijke gemeente was
ik dacht zelfs (ja op mijn negentiende!) dat mannen en vrouwen gescheiden in de kerk zaten
ja ik ben gedoopt als kind
dat was handig toen ik inderdaad tot geloof kwam
het hoefde niet nog een keer

maar als ik niet gedoopt zou zijn geweest?
dan was ik géén kind van God geweest nu?

en mijn broers en zus?
en hun kinderen?
de meesten zijn gedoopt
en dat is alles wat ze van het christendom meegekregen hebben
ééntje is voor volwassendoop
zelf niet gedoopt
ook de kinderen niet
maar wel naar een christelijke school gedaan
dan kunnen ze kiezen zeiden de ouders

ja
da's goed
ik heb altijd openbaar onderwijs genoten
deed op de lagere school bijbelse geschiedenis.. uurtje per week
want anders moest ik handwerken
van twee kwaden de beste vond ik als kind
.. want handwerken vond ik vreselijk haha

ik wist dus niet waaruit ik kon kiezen
als je er niets van weet
hoe kun je dan kiezen?

of vrijwaart de kinderdoop je van alle keuzes?


het wordt een interessante discussie morgen :-)













Geen opmerkingen:

Een reactie posten