donderdag 30 juli 2009

Boek

.

een hartewens.. vervuld!
wat wilde ik graag dit boek hebben..
had 'm al verscheidene keren van de blibliotheek geleend
maar dan de paperbackversie
nu liep ik bij boekhandel kooyker
en daar lag-ie
de gebonden versie
..niet goedkoop..
maar ik had nog een boekenbon.. én een irischecque
en tezamen was dat genoeg voor 't boek
als een kind zo blij !

"Een kleine geschiedenis van bijna alles" heet het

hier is een citaat uit de inleiding:



Welkom.
En mijn gelukwensen.
Ik ben heel blij dat het je is gelukt.
Het was niet makkelijk om hier te komen.
Eigenlijk denk ik dat het nog moeilijker was dan je denkt.

Om te beginnen moesten er voor je aanwezigheid hier biljoenen rondzwervende atomen op een complexe en intrigerend dienstbare manier zich samenvoegen om jou te scheppen.

Dit is een ordening die zo ingewikkeld en bijzonder is dat het nooit eerder is geprobeerd en alleen deze ene keer zal bestaan.

Gedurende de vele jaren die komen (hopen we) zullen deze minieme deeltjes zich zonder protest bezighouden met al die miljarden kundige, coöperatieve verrichtingen die nodig zijn om je te behouden en je de hoogst aangename, maar in het algemeen ondergewaardeerde toestand te laten ervaren die we het bestaan noemen.


Waarom atomen al die moeite doen is niet helemaal duidelijk.

Op atomair niveau is jou te vormen niet echt bevredigend.

Want in weerwil van al hun toewijding zijn atomen totaal niet in jou geïnteresseerd-sterker nog, ze weten zelfs niet dat je er bent.

Ze weten zelfs niet dat zij er zijn.

Tenslotte zijn het onbewuste deeltjes die ook nog eens niet zelf leven.

(Het is een nogal fascinerende gedachte dat als je jezelf met een pincet zou uiteennemen, het ene atoom na het andere, je een hoop fijne atoomstofjes zou krijgen waarvan er niet één ooit heeft geleefd, maar die tezamen wèl jou waren)


Bill Bryson




wow

alleen al dat idee








Geen opmerkingen:

Een reactie posten