vrijdag 9 april 2010

dilemma



elk jaar koop ik een scheurkalender voor op het toilet
zo eentje waar je elke dag een blaadje afscheurt
ik wil er wel eentje waar ik wat aan heb
eentje die met plezier leest
en waar je wat van leert
geen puzzelkalender voor mij

het is wel es een gezoek
want twee jaar dezelfde.. dat lukt niet zo goed
ik heb al eens de wetenschapskalender gehad
en de filosofiekalender
een kalender met optische illusies.. elke dag een nieuwe!
helemaal scheel werd je er soms van :-)

dit jaar had ik er eentje van national geographic
leek me erg interessant
was-ie ook wel
maar ook wel saai..
het is echt leerzaam hoor
en ik hou van geschiedenis.. daar lag het niet aan
maar ik denk dat het eraan lag
dat er een stukje tekst stond
over het ontstaan van het decimale stelsel
of over hannibal die met zijn olifanten op pad ging
over dalton.. en sheherazade
met een mooie passende afbeelding erboven
maar dat was het
meer kon je er niet mee

een paar weken geleden was ik een weekendje in zuid-limburg
en in maastricht zag ik de natuur, wetenschap en techniek scheurkalender liggen
dat leek me wel wat
half geld.. want er waren al behoorlijk wat weken van het destijds nieuwe jaar verstreken
maar ja
ik had al een kalender he..

eerst nog maar een keer de hele boekenafdeling rond
en nog een keertje erlangs
wel of niet
straks heb ik spijt.. als ik het niét doe
en dan kan ik niet terug naar de winkel..
mja
dus meegenomen

.. dit is echt de leukste tot nu toe!

op bijna elk blaadje staat een vraag
nou moet je weten dat ik 's morgens erg vroeg de deur uitga
en krapjes opsta
de vragen op de kalender zijn over het algemeen kort
bijvoorbeeld
waarom zingt een stedelijke koolmees anders dan een plattelandse?
of
kun je wiskunde gebruiken om mayonaise lekkerder te maken?

de antwoorden staan op de achterkant
maar tussen het eten en douchen en aankleden en opmaken door heb ik geen tijd om uitgebreid de kalenderom te draaien en te lezen
dus gaat de vraag mee de dag in
en in de loop van de dag verwonder ik me
dat die koolmezen anders zingen
en denk ik
ja.. zou best kunnen.. dat van die wiskunde en die mayo
maar als ik dan 's avonds thuiskom
dan kan ik nog het antwoord niet zien
want die staat op de achterkant van het blaadje
en de dag is nog niet om!
mag 'm dus niet afscheuren
en bij mij is de dag pas om
als ik ga slapen
niet om 0.00 uur
dus mja
dan toch maar afscheuren?
nieuwsgierig ben ik wel natuurlijk!
maar 't mag ook weer niet.. dag is niet om

dilemma
alweer eentje haha

ik heb me netjes ingehouden
en de blaadjes hun tijd laten uitzitten
als beloning kwam ik er na een weekje achter
dat het blaadje er heel niet afhoeft
om de achterkant te kunnen lezen
omhoogklappen volstaat
de tekst staat er onderstboven op
en dan dus leesbaar
wat een bofje!
ik kan bij thuiskomst mijn weetgierigheid laven!

er staat ook elke dag een weetje op
8 april 1886: Carl Gassner krijgt een patent op de droge zinkbatterij
25 maart 1925: John Logie Baird demonstreert zijn nieuwste uitvinding: de tv
3 april 1449: de engelsman John of Utynam krijgt het eerste patent ooit uitgereikt: voor het maken van gekleurd glas

je hebt er niets aan
maar het is wel ontzettend leuk om te weten!

overigens snap ik niet alles hoor.. wat erop staat
gisteren een stukje over twee kwantumdeeltjes.. bijvoorbeeld de spins van twee elektronen,
in verstrengelde toestand plaatsen
en als ik iets niet snap ga ik het opzoeken
meestal in de wiki
maar dat schoot ook niet op

okee.. dan niet.. sommige dingen blijven een raadsel voor me
en dat geeft niet
ik heb in ieder geval wèl geleerd dat zoiets bestaat
ook al snap ik niet hoe het werkt :-)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten